Iyengarjooga

Iyengarjoogasertifikaatti

Sri B.K.S. Iyengar ja iyengarjooga

Sri B.K.S. Iyengar on modernin joogan pioneeri, ja samalla yksi maailman arvostetuimmista joogamestareista. Viimeisen 70 vuoden aikana hän on kehittänyt hathajoogaan oman tyylisuunnan, Iyengarjoogan. Hänen syvälliset opetuksensa perustuvat kunnioitetun intialaisen tietäjän Patanjalin joogasutriin, joiden on arveltu olevan yli 2000 vuotta vanhoja. Joogasutrat ovat filosofisia perustekstejä, mietelmiä ja ohjeita elämän haasteiden voittamiseen ja lopulta valaistumiseen.

Iyengarjooga on kokonaisvaltainen lähestymistapa kehon, mielen, tunne-elämän ja henkisyyden uudistumiseen. Säännöllinen harjoittelu palkitsee sinut terveellä ja energisellä keholla, mielen kirkkaudella, tunne-elämän tasapainoisuudella ja henkisellä viisaudella.
Iyengarjooga

Iyengarjoogan erot verrattuna muuhun hathajoogaan

Iyengarjoogan lähestymistapa harjoitukseen on dynaaminen ja täsmällinen. Iyengarjooga on vertaansa vailla voiman, kestävyyden, jäntevyyden ja notkeuden lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Tarkan työskentelyn ansiosta kehon tasapainoiset ja suotuisat linjaukset tekevät harjoituksista turvallisia ja samalla sopivasti haastavia.

Varsinkin alussa harjoitusten painopiste on seisoma-asennoissa. Nämä asanat (jooga-asento) valmistavat kehoa muihin harjoituksiin lisäämällä voimaa, notkeutta, koordinaatiota ja tasapainoa. Vähitellen harjoitukseen lisätään eteen- ja taaksetaivutuksia, ylösalaisia asanoita, kiertoja, käsivarsien ja kämmenten varassa tehtäviä asanoita sekä pranayama (hengitysharjoitus).

Iyengarjoogatunnilla on yleensä teema tai ”punainen lanka”, jonka kautta harjoitusta lähestytään. Harkittu asanajärjestys auttaa joogaajaa ymmärtämään harjoituksen entistä syvällisemmin, sekä löytämään uusia piirteitä itsestään ja kehostaan.

Myös ainutlaatuiset, restoratiiviset harjoitukset ovat käytössä alusta lähtien. Ne ovat syvällisesti rentouttavia, eheyttäviä ja avaavia.
Iyengarjooga

Miksi tasapainoisiin linjauksiin kiinnitetään niin paljon huomiota?

Iyengarjoogan lähestymistapa tekee kehostasi tasapainoisen. Meillä on tapana käyttää niitä lihasryhmiä, jotka ovat jo ennestään vahvoja, sekä venyttää kehoa sieltä, missä on jo notkeutta. Kehoon syntyy epätasapaino. Kärsimme niska-ja hartiavaivoista, polviongelmista sekä selkäkivuista yhä enenevissä määrin.

Iyengarjooga edistää heikkojen alueiden vahvistumista ja kankeiden kohtien jännityksen laukeamista. Tasapainoinen keho ja mieli pystyvät rentoutumaan, ja sitä kautta vitaliteetti ja energisyys palautuvat.

Apuvälineet ja niiden käyttö

B.K.S. Iyengar kehitti apuvälineitä, joiden avulla asanoiden harjoittelu on kaikkien ulottuvilla fyysisestä tasosta, iästä ja joogakokemuksesta huolimatta. Apuvälineet auttavat sekä aloittelijoita että edistyneitä oppilaita kokemaan jooga-asennon ja hengitysharjoitusten syvemmän vaikutuksen ilman ylivoimaista ponnisteluja. Aloittelijoille tarjotaan apuvälineiden käyttöä, kun kehossa on tietty ”tukos” (kohta jossa prana, elinvoima ei pääse virtaamaan vapaasti). Apuvälineet toimivat kehon tukena parantaen suotuisaa linjausta.

Yleisimpiä apuvälineitä ovat huovat, vyöt ja palikat. Lisäksi käytetään myös bolstereita, tuoleja ja köysiä, jotka syventävät erityisesti restoratiivisten ja terapeuttisten harjoitusten vaikutuksia.